szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A hétvégén átadták a jubileumi, 20. Verzió Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál díjait, összesen öt kategóriában.

A Fanni kertje című, egy transznemű, hajléktalan nőről és az őt a viskójába befogadó hajléktalan férfi különös kapcsolatáról és Fanni felnövéstörténetéről szóló dokumentumfilm lett a legjobb magyar film a 20. Verzió Filmfesztiválon – közölték a szervezők.

A filmek összesen öt kategóriában versenyeztek, a díjak a következők:

Legjobb dokumentumfilm: Aranyásók (r: Boubacar Sangaré, Burkina Faso)

Legjobb emberi jogi dokumentumfilm: A Dmitrijev-ügy (r: Jessica Gorter, Hollandia)

Doc Future díj: Snajka: elvárások naplója (r: Tea Vidović Dalipi, Horvátország)

Legjobb magyar film: Fanni kertje (r: Somogyvári Gergő)

New Frontier díj: Tánc a vulkán peremén (r.: Cyril Aris, Libanon)

Legjobb környezetvédelmi dokumentumfilm: Árral szemben (r: Sarvnik Kaur, India)

A legjobb emberi jogi dokumentumfilmekről is döntő diákzsűri egy különdíjat is átadott Pascale Bourgaux Hawar, száműzött gyermekeink című alkotásának, mely az Iszlám Állam nemi erőszakból fogant gyermekeinek kérdésével foglalkozik, egy anya szemszögéből.

A Dmitrijev-ügy főszereplője a hatóságok akarata ellenére a sztálinista terror áldozatainak tömegsírjait kutatta, míg végül letartóztatták és 15 évi kényszermunkára ítélték. A film feltárja, milyen döbbenetes módon bánik Oroszország a polgáraival és írja újra a történelmet.

Az Aranyásók című filmben a 16 éves Rasmané több mint 100 méter mélyre ereszkedik le, hogy aranyat bányásszon Burkina Fasóban, abban a reményben, hogy egy napon független lesz.

A legjobb dokumentumfilm kategória különdíjasa Ibrahim Nash’at Hollywoodgate c. munkája, egy igazán vakmerő mozi, mely a tálibokat követi egy éven át Afganisztánban, miközben azok kisajátítanak egy, az amerikaiak által hátrahagyott fegyverraktárat, és fundamentalista milíciából nehézfegyverzetű katonai rezsimmé alakulnak.

A magyar filmek közül különdíjat kapott Lőrinczy Lia Aki még lehetek című filmje, amely egy rendkívüli anya története, aki mindent túlélt, hogy a gyerekeivel legyen.

A Doc Future Diák- és elsőfilmes verseny fődíjasa, Tea Vidović Dalipi Snajka: elvárások naplója című filmjében a koszovói roma Mirsad és a horvát Tea összeházasodik, és ezen a feltérképezetlen területen két teljesen különböző kultúra találkozik. Szerelmük és toleranciájuk ellenére felszínre kerülnek a köztük levő különbségek, amelyek mélyen gyökereznek kultúrájukban és neveltetésükben.

A kategória különdíját Paczolay Zsófia Budapest siló című műve kapta. Az alkotás költői és kegyetlenül őszinte látlelet a 21. századi munkásokról és egy jól ismert város ismeretlen arcáról.

A New Frontier-díjas Tánc a vulkán peremén egy 2020-as, a bejrúti kikötőben történt robbanásról szól. A nyertes film egy filmes stáb küzdelmeinek krónikája, hangsúlyozza a filmesek rezilienciáját, ahogy igyekeznek értelmet és célt találni munkájukban a pusztítás közepette.

A különdíjat Damir Markovina Menekülők című filmje nyerte. A film egy hibrid dokumentumfilmes esszé, a 90-es évek elejének emlékeiből szőtt mozaik a bosznia-hercegovinai Mostar város középiskolásainak egy generációjáról, akik a felnőtté válás küszöbén egy pusztító háborúval szembesülnek.

A Legjobb környezetvédelmi dokumentumfilm Sarvnik Kaur Árral szemben című filmje lett. A koli kasztba tartozó két jóbarátot, akik halászként dolgoznak Mumbaiban, kilátástalan helyzetbe hozza a tengeri élővilág pusztulása. Amikor nagyon különböző utat választanak arra, hogy gondoskodjanak családjukról, barátságuk repedezni kezd.

A különdíjat Jacquelyn Mills A magány földrajza című alkotása nyerte. A kísérleti dokumentumfilm egy távoli földdarabon, az Atlanti-óceán északnyugati részén a Sable-szigeten játszódik.

A fesztivál a nyertes filmekkel – melyekből a zárónapon plusz vetítéseket is tartanak a Corvin moziban – és különprogramokkal november 29-ig folytatódik Budapesten a Toldi és Corvin mozikban, valamint a CEU Nyitott Galériájában, ahol a Vektor VR kiállítást tekinthetik meg a virtuális valóság filmek iránt érdeklődők.