szerző:
Tetszett a cikk?

Anna Hints Smoke Sauna Sisterhood című dokumentumfilmje egy csoda. Csoda, hogy megszülethetett, mert technikai és emberi értelemben is nagyon nehéz megcsinálni egy olyan filmet, amelyet 80 fokos szaunában forgatnak úgy, hogy közben a saját traumáikat elénk táró szereplők anyaszült meztelenek.

Hét évébe került Anna Hints dokumentumfilm-rendezőnek és operatőrének, Ants Tammiknak filmre venni egy észt női közösség füstszaunás rituáléit. Nem gondolnánk elsőre, hogy egy olyan ártalmatlan téma, mint a szaunázás, ennyire sok időt követel meg egy kis stábtól, de amint megnézzük a Smoke Sauna Sisterhoodot, már sejteni fogjuk, mekkora erőfeszítés van a mögött, hogy ezt a filmet rendkívül érzékenyen és intelligensen lehessen megcsinálni.

A füstszaunázás egy, az UNESCO Szellemi Kulturális Örökség részének tekintett észt hagyomány, jellemzően Észtország délkeleti részében, Võru megyében ápolják. A szaunázáshoz használt kunyhón nem található kémény, így amikor tüzet raknak benne, hogy a köveket felhevítsék, órákon át, akár több napig is fehér füst gomolyog a faházban. A füstben gyakran húst, sertést, bárányt vagy szárnyasokat füstölnek meg azelőtt, hogy alaposan kiszellőztetnék a kunyhót. Ezt követően a felhevült kövek még sokáig tartják az akár 80-90 fokos hőt is, amelyben aztán szaunázni lehet.

A füstszauna csak messziről, hunyorítva emlékeztet a mai wellness-szállók és fitnesztermek beépített, elektromos kályhás létesítményeire, mert az észt verziónál a lélek méregtelenítése és erősítése legalább annyira fontos mozzanat, mint magának a testnek a felfrissítése. A füstszaunázás egy teljes rituálét takar, és kivitelezésének generációról generációra áthagyományozódó „tudománya” van, a szaunakunyhó megépítésétől kezdve, a befagyott tavon a merülő medenceként szolgáló lék kivágásán át azokig a dalokig, mantrákig, amelyeket szaunázás alatt énekelnek a résztvevők. Közben hol az erdőben frissen szedett növényekből, jellemzően nyírfagallyakból készült szaunavirgáccsal csapkodják a testüket, hol sót masszíroznak a bőrükbe. Egyik esetben sem csak a bőr vérellátásának a serkentése a cél, mindkét technika egyben a spirituális megtisztulás segédeszköze is.

A füstszauna az adott régióban élők mindennapjainak a része, és ez olyannyira így van, hogy főként a régebbi időkben az sem volt ritka, hogy a nők a szaunákban adtak életet megszülető gyereküknek.

 

Ants Tammik

Önmagában tehát már ennek a gazdag tradíciónak a bemutatása is izgalmas dokumentumfilmes téma lenne, de Anna Hints rendező továbbment ennél, mert őt legalább ugyanennyire érdekelték a szauna félhomályának biztonságos terében (safe space) létrejövő, bizalmas beszélgetések is a nők között. A rendező állítólag egy kolostorban tartózkodott egy csendes elvonuláson, amikor eszébe ötlött, hogy miként máshogy is lehetne a mai nőket foglalkoztató kérdéseket, problémákat a legőszintébben feltárni, mint egy olyan térben, amely eleve a megnyílás, a megtisztulás, a teljes testi és lelki felszabadulás szakrális helye.

Így aztán nem kevesebbre vállalkozott, mint hogy egy meglehetősen intim helyzetben, a szó minden értelmében lecsupaszítva bemutassa a női szereplőit. Ehhez több akadályt is meg kellett ugrania. A szponzorok egy része egyáltalán nem látott fantáziát a filmben, mert mi izgalmas is van abban, hogy nők beszélgetnek? Végül a későbbi közönségsiker vagy a Sundance fesztivál rendezői díja is rácáfolt a szponzorokra, mert kiderült:

nagyon is lebilincselő tud lenni, ha valakik mélységeiben engednek be maguk és a gondolataik közé.

De technikailag is egy közel lehetetlen küldetéssel ért fel forgatni a forró, rendkívül párás és áram nélküli szaunában. A rendezőt több szakmabeli is megpróbálta lebeszélni az ambiciózus vállalkozásról, mondván, hogy ez a forgatás kudarcra van ítélve. Végül Ants Tammik mégis remek munkát végzett. A kamerát folyamatosan jegelve, megfelelő időközönként szellőztetve, mondhatni, hogy operatőrt próbáló körülmények között állta a sarat: a fém eszköz felhevült borítása miatt az égési sérülések ellen például úgy védekezett, hogy kesztyűben, a mellkasán és a fején is törülközővel forgatott a hőségben.

Mind közül azonban a legnagyobb falatot a nők bizalmának elnyerése jelentette. Az a lehengerlő ebben a filmben, hogy Anna Hints el tudta érni, hogy a külső, megfigyelő tekintet és az egyes szereplők közötti távolság gyakorlatilag nullára csökkenjen, felolvadjon a résztvevők között, mintha a filmes egyszerűen ott sem lenne, vagy éppen csak egy lenne ő is közülük.

Ehhez kellett a hosszú előkészítési folyamat, vagyis találni kellett olyan embereket, akik közel engedik magukhoz a kamerát (ezt konkrétan értsük úgy, hogy a legtöbbször olyan közeliket látunk, hogy szinte centiméterekre érezzük a másik bőrét a sajátunkétól), majd pedig el kellett érni, hogy a szereplők egy pillanatra se érezzék kellemetlenül, feszélyezve magukat ruhátlanul az idegenek előtt.

 

Ants Tammik
Amikor azt mondjuk a Smoke Sauna Sisterhoodra, hogy intelligens, akkor ez alatt azt érjük, hogy végig érződik rajta, milyen gondos odafigyeléssel és tisztelettel bánik a stáb a nők testével. Ezt tanítani kellene. A forgatás előtti próbafelvételek során, magán a rendezőn kísérletezték ki, hogy milyen szögben, milyen fényekkel, milyen közelről, mekkora részleteket megmutatva lehet úgy filmezni a női testet, hogy az a maga természetességében szépnek hasson, de egy cseppet se legyen a beállításoknak szexuális áthallása. Úgy látjuk a testeket, amilyenek azok valójában, miközben van a képeknek egy esztétikai értelemben vett elemeltségük is: a holland festészet aranykorát idézi az éles fények és a mély sötétek kontrasztja, a bőr textúrájának szinte tapintható megjelenítése.

A legnagyobb érték persze, nem a képekben rejlik, hanem abban, ahogyan és amit elmond nekünk a nőkről ez a film.

Kevés olyan mozgóképes alkotás van, ami másfél óra lepörgése alatt meg tudja mutatni, mennyi minden határozza meg, a többi között mennyi lelki sérülés, kritika és bántás, hogy a végén mi, nők, hogyan is gondolkozunk saját magunkról. A Smoke Sauna Sisterhood ilyen film. A szereplők közötti párbeszédek megmutatják, hogy valójában annyira sebezhető az ember, hogy az anyától érkező, egyébként jószándékú kritika, egy váratlanul kibökött sértés, egy odaszúrás, vagy egy, a szeretet kimutatásában defektes családi környezet akár egy életre elbizonytalaníthat bennünket, lerombolhatja az önképünket.

Kevés az olyan film is, ami másfél óra lepörgése alatt, néhány mondattal tud rávilágítani a személyes traumák velejére, sőt kifejezetten azoknak a traumáknak a lényegére, amelyek a nőket érintik. A film okos dramaturgiai felépítése során fokozatosan jutunk el a könnyedebb, „csajos” témáktól (mint a röhejes dickpic-láz vagy a pasik bizarr kívánságai az ágyban) a legsúlyosabb fizikai és lelki megrázkódtatásokig. Addig, hogy mit csinál kétségbeesésében az ember, amikor megkapja a mellrák diagnózisát; hogy milyen fájdalom végig vajúdni, majd természetes úton megszülni azt a csecsemőt, amelyről tudjuk, hogy halva fog születni, hogy milyen az, amikor nem menekül el az áldozat a megerőszakolója elől, mert inkább a szüzességét adja oda az élete helyett. Ezek szinte mindegyikéről csak a nők tudnak beszélni, problémáiknak hangot ad a film.

Ants Tammik

Ugyanakkor a Smoke Sauna Sisterhood a generációváltás filmje is. Kontrasztba állítja a régi idők, a nagymamák korának a nőiséggel, a szexualitással, a menstruációval kapcsolatos évszázados tabuit a mai modern nő szemléletével, és megnyugtató, hogy noha a problémák nem változtak, a kibeszélésük módja annál inkább.

A film szereplői, mint valami erdei tündérek, vagy olykor inkább – mikor bárddal kell éppen feldarabolni a fél disznót, életben kell tartani a tüzet vagy meg kell repeszteni a vastag jégpáncélt – északi amazonok lakják be a filmet. Vizet hordanak a tóból a szaunához, pisilni is együtt, meztelenül szaladnak ki a fák közé, hülyéskednek, hógolyóznak. Együtt sírnak, nevetnek, hallgatnak. Tökéletes egymásra és természetre hangoltságban léteznek órákon, esetleg napokon át. Irigylésre méltó, hogy ez a helyzet megadatik nekik, távol az okostelefonoktól, a közösségi médiától, igazi közösségként tudnak működni, amely ebben a formájában biztosan terápiás jelleggel bír.

Az alkotók meghagyták a résztvevőknek a döntés szabadságát, hogy arccal vagy arc nélkül vállalják a szereplést, és az utolsó vágás jogát is átadták nekik, vagyis akár az utolsó pillanatban is dönthettek volna úgy a szereplők, hogy mégsem kívánják viszontlátni magukat a filmben. Hogy ők is azt érezték, a szereplésükkel valami lényegeshez járulnak hozzá, jól jelzi, hogy egyikőjük sem döntött így.