szerző:
Rácz Gergő
Tetszett a cikk?

A Disney által birtokolt mesevilág komoly bajban van, egyre nagyobb számban fordulnak el tőle a korábbi lelkes rajongók. A cég több kétes húzást hozott a Marvel és a Star Wars franchise megvásárlása óta, legyenek azok üzletiek, vagy csak sértőek a rajongótábor egy jó részére nézve. A céget nem kell félteni, most épp a videójáték iparába vásárolja be magát egy jelentős készpénzlökettel. Félteni legfeljebb Elon Musktól kellene, aki látszólag szemet vetett a vállalatra.

A Marvel hoz pénzt, de nem annyit, amennyit a befektetői szeretnének látni. Itt van mindjárt az önbeteljesítő jóslat a legsikeresebb, évtizedeken át épített Marvel-univerzumból: ha szép is volt a játszma, a 2019-es Endgame tényleg a végjáték volt, amire a globális filmgyártás valami megoldást keres, és elvétve vannak találatai.

Azt, hogy nincs minden rendben a Disney-nél, az is jelzi, hogy hétfőn komoly átalakítást jelentettek be a cég vezetésében, amelynek részeként lemondott a cég élőszereplős filmekért felelős vezetője, Sean Bailey. A szakember nevéhez olyan filmek fűződnek, mint az Oroszlánkirály élőszereplős verziója, vagy a szintén élőszereplős A kis hableány, ami óriási bukásnak bizonyult. Bailey másfél évtized után távozik a pozícióból, marad viszont a Disney-nél, producerként ő  jegyzi majd a Tron franchise legújabb, most készülő filmjét, a Tron: Arest. A vezetőség átalakítása nem az egyetlen lépés: még tavaly indult el egy hétezer pozíció megszüntetésével járó leépítési program, amelytől a cég 5,5 milliárd dolláros megtakarítást remél.

 

Sean Bailey
AFP / Valerie Macon

A Disney idei első negyedéves beszámolója alapján nagy baj nincsen. A cég éves összevetésben 23,5 milliárd dolláros árbevételre tett szert, és azzal számol, hogy 2024 egészében lesz 8 milliárd dollár elkölthető pénze.

Pedig nemrég elköltöttek másfél milliárd dollárt, amivel beszálltak a világ egyik legnagyobb játékforgalmazójába, a Fortnite-ot is gyártó Epic Games-be. A platformnak több mint 700 millió élő felhasználói fiókja van világszerte, Magyarországon is elérhető.

Ezzel együtt sincs magához képest jó bőrben a vállalat, ami épp a rajongóik oldalán váltott ki ellenszenvet, és ami megmutatkozott a részvényárakban is.

Excelsior

A Marvel 2009 óta a Disney tulajdona, 4 milliárd dollárért szerezte meg a vállalat, amely 2013 óta a Lucasarts, a Star Wars franchise tulajdonosa is. Ezért is 4 milliárd dollárt adtak.

A Marvel történeteinek újkori megfilmesítésével eleinte sikert sikerre halmozott az istálló. Igaz, a kezdeti kockázatot még a Paramount vállalta 2008-ban a Vasember, egy ismert, de annyira azért nem szeretett hős történetének filmrevitelével, később azonban kiderült: ez zseniális húzásnak bizonyult, egy biztos pénzcsináló gépezetet alapozott meg. Épp azért, mert Robert Downey Jr. ebben a szerepben tündökölhetett, megvalósulhatott egy alapja annak a közegnek, amellyel a Marvel írói hosszabb távra is tervezhettek. A legnagyobb világsztárok szerepeltetése mellett sokáig futó és szeretett húzás volt az is, hogy a Marvel képregényeinek alkotója, Stan Lee, minden filmben ott volt, amíg élt.

Kockázatot azonban a Disney is vállalt a Marvel univerzummal: ilyen volt a Galaxis őrzői interpretálása. Sokan nem is hallottak erről a képregény-sorozatról, így is hozott több, mint 330 millió dollárt, megteremtette több színész karrierjét és új történetmesélési lehetőségek alapját.

Nagyot ütött Thor, Fekete párduc, és a Paul Rudd által megformált Hangya is. A skandináv hérosz és rejtélyes hátterű Scarlett Johanson által képviselt Fekete özvegy is nagyot dobott a franchise egészén, ahogy Hulk, Marc Ruffalo karaktere, olykor szó szerint is.

Nem utolsó sorban, Thanos olyan gonosztevő volt, aki ellen egy egész közeg összeáll, és elmegy érte a moziba.

Mindez olyan lelkesedést teremtett, ami valószínűleg példátlan a filmiparban. Amikor a jó írással és incselkedéssel annyira felkeltették a közönség lelkesedését addig, hogy Amerika kapitány bemondja a kulcsmondatát, „Avengers, assemble” (Bosszúállók újra együtt), és egy teljes bárnyi ember úgy ünnepli mintha nyert volna a csapatuk a 98-ik perces góllal, nagyon sokat elmond.

 

A végjáték tényleg végjáték

Ha ennyi idő elteltével a témát nem követő, de érdeklődő féllel beül valaki a moziba, vagy a tv elé, rengeteg kérdést vehet már biztosra: „Ez ki?” Ez hogy?” „Ez miért?” A válasz pedig annyi, hogy

meg kell nézni 30 filmet és 20 sorozatot, és nem árt 50 év képregénytermését átlapozni. Akkor érteni fogja. Vagy el nem ítélhető módon, legyint az egészre.

Mindez pedig egy idő után az üzletet is befolyásolja. A Disney a Marvel és a Star Wars univerzum esetében is azzal számolta el magát, hogy ameddig egy film behoz egymilliárd dollárt, a következő is behoz ugyanennyit. Ez az elmélet látszik most kipukkadni, és nem csak a moziban: a streamingsorozatok nagyon jól indultak, mostanra viszont az összeset elkaszálták. Ezzel függ össze az, hogy bármennyire jó a Disney cash-flow-ja, részvényei jelenleg 10 éves mélypontról igyekeznek felkászálódni.

Rossz húzások, identitáspolitika

Ehhez azonban hozzájárult még egy dolog: a nagy rajongáson túl a cég közönsége ellenszenvét is sok szempontból kivívta. Üzletileg a legkétesebb döntés volt talán, hogy az ESPN alighanem legértékesebb termékét, a sportcsatornát kiszervezte a saját gyártású streaming termékeket nyújtó Disney+ alól, külön bevételeket remélve egy másik platformról.

 

AFP / NurPhoto / Jakub Porzycki

A saját gyártású termékeknél, legyen szó mozifilmről, vagy streamelhető sorozatokról is egyre több kritikát kap a vállalat, amiért a hollywoodi sokszínűséget ellenőrző listára figyel a történetírás helyett. Odáig még rendben lenne, hogy több nő és nem fehér karakter kap főszerepet, de beindult az örök vita, hogy azért nem néznek meg az emberek egy filmet, mert nőgyülölők, transzfóbiásak, melegellenesek, vagy egyszerűen nem szeretik a gyatra történetírást.

Ezzel problémával a rivális a DC is a küzd, a legutóbbi nagy húzása, a Flash is hatalmasat bukott. Ott se segített a főszereplő, Ezra Miller nyilvános viselkedése, mint ahogy a Marvel esetében is ejteni kellett a Kang karakterét megformáló Jonathan Majorst, miután erőszakos bűncselekmények miatt elítélték. Majors ráadásul az a tervek szerint évtizedes léptékben meghatározó karakter lett volna a Marvel most "kiépülő" multiverzumában.

Az érdeklődés hiánya azonban nem csak itt jött elő: a Disney kénytelen volt bezárni egy tematikus hoteljét érdeklődés hiányában, és sok kritikát kapott azért is, mert a vidámparkjaiban nőnek öltözött férfiak dolgoznak.

A rajongói megítélésnek a Star Wars univerzum felvásárlását követően az se tett jót, hogy a Lucasarts lapátra került, egyben Kathleen Kennedy akkor pozícióba lépő elnök bejelentette, hogy a több évtizednyi Star Wars történet, ami regényekben, képregényekben, vagy rajzfilmekben zajlott, soha nem történtek meg, tiszta lapot nyitnak a folytatásban.

 

Star Wars rajongók egy felvonuláon.
AFP / Ulises Ruiz

Azóta sok tekintetben visszatáncoltak, például Thrawn admirális, vagy az eredetileg egy videójátékban debütáló, szintén dekanonizált vadászgép a Tie Defender megjelenésével, reagálva a rajongói igényekre.

This is the way?

A Disney stúdió termékeinek a múlthoz mérten finoman szólva is hullámzó a fogadtatása az elmúlt években. Míg a 2021-es Spider-Man: No Way Home elsöprő siker volt, behozott több mint 800 millió dollárt, a legújabb Marvelst diplomatikus túlzással a kutya se akarta megnézni. Hasonló a helyzet a saját gyártású streamingre tervezett termékeknél, igaz ez mind a Marvel, mind a Star Wars franchise keretében kijövő műsorokra. Indiana Jones haláltusáját pedig kár felemlegetni: a sorozat tavaly bemutatott ötödik része, az Indiana Jones és a sors tárcsája 300 millió dollárt vitt el, és a bemutató óta világszert mindössze 383 milliót hozott a Disney számára.

Amekkora sikernek indult a Mandalóri, minden viszontagság miatt kifulladt. Ebben a kiszivárgott hírek szerint része volt annak, hogy Kathleen Kennedy megsértődött Jon Favreau író és rendezőre, amiért egy legendássá vált jelenetben visszahozta Luke Skywalker karakterét.

 

És az is, hogy a rajongók körében rendkívül népszerű Cara Dune karakterét alakító Gina Carano távozni kényszerült a sorozatból, a közösségi médiában megosztott posztjai miatt.

Jöhet a nagy csapás

Carano ügye addig fajult, hogy nemrég Elon Musk Tesla-alapító milliárdos támogatásával beperelte a Disneyt, amiért indokolatlanul távolították el a szerepéből, és utána nyilvánosan rontották is a jó hírnevét. Musknak amúgy is a bögyében van a Disney. Miután nagy nehezen megvette a Twittert, átnevezte X-re, és miután ez a platform engedi az olykor szélsőségesnek tekinthető véleménynyilvánítást, a Disney kivonult mint hirdető.

Musk erre egy eseményen melegebb éghajlatra küldte Bob Eiger Disney-főnököt - ennél erősebb szóhasználattal.

 

Most ott tartanak a piaci spekulációk, hogy Musk, karöltve Nelson Peltz nagybefektetővel kivásárolják a Disney-t. Peltz jelenleg épp arra törekszik, hogy áttételesen többségi döntéshozatali körhöz jusson a vállalat igazgatótanácsában, miután deklaráltan elégedetlen azzal az iránnyal, amit a cég követ. Musk még erre egy eldobott nyilatkozatával annyiban ráerősített, hogy amúgy nézelődik, hogy milyen cégeket tudna felvásárolni.

Az persze kérdés, hogy a már most is dühös rajongók erre hogyan reagálnának.